Zásady bezpečného chování v prostředí portálu národního bodu a během přihlašování ke kvalifikovaným poskytovatelům služeb
V případě, že využíváte pro přístup k online službám některý z identifikačních prostředků (např. elektronický občanský průkaz nebo svůj identifikační prostředek NIA ID), doporučujeme Vám seznámit se s několika následujícími bezpečnostními zásadami, díky nimž můžete minimalizovat riziko zneužití svých dat ze strany třetí osoby.
Prostřednictvím svého identifikačního prostředku se přihlašujete k portálu národního bodu i ke kvalifikovaným poskytovatelům služeb. Během přihlašování se v adresním řádku vždy musí objevit doména identita.gov.cz.
V případě přihlašování prostřednictvím eObčanky je potřeba, abyste měli nainstalovanou požadovanou aplikaci. Tu stahujte pouze na stránkách informačního webu na adrese https://info.identita.gov.cz/Download/.
Zabezpečení webových stránek
V případě, že využíváte pro přístup k portálu národního bodu či ke službám kvalifikovaných poskytovatelů eObčanku nebo svůj identifikační prostředek NIA ID, kontrolujte, zda vstupujete na zabezpečené stránky.
Jedním z hlavních znaků zabezpečené stránky je, že stránka začíná v adresním řádku znaky https://.
Dalším znakem zabezpečení je ikona zámku. V případě jeho rozkliknutí se zobrazí vlastník certifikátu, kterým v případě identita.gov.cz je Správa základních registrů.
Připojení k internetu
- Na internetu navštěvujte pouze známé a důvěryhodné stránky.
- Vyvarujte se stahování a spouštění souborů s neznámým obsahem.
- Pokud se připojujete na internet přes veřejnou síť (např. v MHD, kavárnách, nákupních centrech apod.) či přes cizí počítač, doporučujeme nepřihlašovat se k portálu národního bodu ani ke kvalifikovaným poskytovatelům služeb.
Uživatelské jméno, heslo, IOK (identifikační osobní kód)
- Uživatelské jméno, heslo ani IOK nezadávejte v přítomnosti jiné osoby, nikam si ho nepoznamenávejte, neukládejte ve svém zařízení a nikomu ho nesdělujte.
- Používejte silné heslo (min. délka 8 znaků + kombinace čísel + kombinace malých a velkých písmen + speciální znaky).
- Své uživatelské údaje nesdílejte ani s kolegy v rámci Vaší firmy. Pamatujte, že se jedná o identifikaci Vaší osoby, nikoliv společnosti.
- Své heslo si pravidelně měňte (doporučujeme minimálně jednou za tři měsíce).
- V případě podezření, že Vaše heslo zná třetí osoba, neprodleně si jej změňte. Změnu provedete na Portálu Identity občana
- V případě podezření, že Váš IOK zná třetí osoba, postupujte dle pokynů uvedených na adrese https://info.identita.gov.cz/eop/OchranneKody.aspx
Chraňte svá zařízení
- Pro přihlašování k portálu národního bodu a k dalším kvalifikovaným poskytovatelům služeb doporučujeme používat pouze vlastní zařízení (osobní počítač, notebook, tablet či mobilní telefon).
- Vyvarujte se rizikového chování, jako je půjčení Vašeho zařízení neznámé osobě či ponechání Vašeho zařízení neuzamčeného v případě jeho nevyužívání.
- Nainstalujte si spolehlivý antivirový program s firewallem a pravidelně si jej aktualizujte.
- Pravidelně si instalujte aktualizace pro Váš operační systém a ostatní programy.
- Nikdy nenechávejte Vaši eObčanku a Vaše zařízení bez dozoru.
Podvodné e-maily, SMS zprávy a odkazy
- Neotvírejte a neodpovídejte na e-maily a SMS zprávy od neznámých odesílatelů s podezřelým názvem nebo obsahem.
- Veškerá správa Vašeho profilu se provádí v prostředí portálu národního bodu. V žádném případě nepožadujeme zasílání Vašich informací e-mailem nebo SMS zprávou.
- Nereagujte na e-mailové žádosti o Vaše osobní údaje, identifikátory, IOK, nebo hesla, ať jsou požadovány jakýmkoliv jménem.
- V případě podezření na podvodnou komunikaci prosím kontaktujte naši klientskou linku na čísle +420 227 023 444.
Jak postupovat při zneužití nebo hrozícím nebezpečí zneužití prostředku
V případě zneužití nebo podezření na zneužití prostředku pro elektronickou identifikaci jako držitel prostředku neprodleně ohlašte tuto skutečnost kvalifikovanému správci, tj. vydavateli prostředku. Jedná se o Vaši povinnost dle ustanovení § 17 zákona č. 250/2017 Sb., o elektronické identifikaci (dále jen „ZoEI“). Seznam vydavatelů prostředků je uveden na tomto odkazu. Vydavatel prostředku je povinen dle § 16 odst. 1 písm. h) ZoEI provést bezodkladné zneplatnění prostředku, na základě kterého prostředek nebude moci být nadále použit k přihlašování k online službám kvalifikovaných poskytovatelů.
Specifika při ohlašování požadavku na zneplatnění u vydavatelů prostředků:
Občanský průkaz
V případě občanského průkazu (netýká se aplikace e-Doklady) lze zablokovat státní data pro elektronické využití občanského průkazu, která jsou potřebná pro jeho elektronickou identifikaci a autentizaci (tj. zablokovat elektronickou identifikaci prostřednictvím občanského průkazu). To provedete telefonicky na čísle Service Desku Digitální a informační agentury: +420 227 023 456, kde po ověření Vaší totožnosti bude provedena blokace, tj. občanský průkaz nebudete moci využívat k přihlašování k online službám kvalifikovaných poskytovatelů, avšak OP bude nadále platný a použitelný pro prezenční prokazování totožnosti.
V případě poškození / zničení / ztráty / odcizení občanského průkazu nebo nebezpečí zneužití občanského průkazu ohlaste prosím neprodleně:
- kterémukoliv obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností;
- v případě, že k poškození, zničení, ztrátě, odcizení nebo nebezpečí zneužití občanského průkazu došlo v zahraničí, pak příslušnému zastupitelskému úřadu;
- ztrátu nebo odcizení občanského průkazu lze nahlásit také Polici České republiky;
- prostřednictvím své datové schránky příslušnému správnímu orgánu (kterémukoliv obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností);
- prostřednictvím emailu podepsaném uznávaným elektronickým podpisem odeslaným na adresu elektronické pošty příslušnému správnímu orgánu (kterémukoliv obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností);
- Ministerstvu vnitra (pracoviště MV pro vyřízení dokladů ve zkrácených lhůtách), pokud občan u něj současně podá žádost o vydání občanského průkazu ve zrychleném režimu;
- ohlásit poškození / zničení / ztrátu / odcizení nebo nebezpečí zneužití občanského průkazu může za držitele občanského průkazu rovněž zmocněnec na základě zvláštní plné moci opatřené úředně ověřeným podpisem držitele občanského průkazu.
Upozorňujeme, že případy hlášení poškození / zničení / ztráty / odcizení občanského průkazu nebo nebezpečí zneužití občanského průkazu povedou ke skončení platnosti občanského průkazu. V případě, kdy je držitel občanského průkazu v zahraničí a má podezření na zneužití elektronické identifikace prostřednictvím občanského průkazu, a zároveň je jeho jediným osobním identifikačním dokladem „na který cestuje“ občanský průkaz, doporučujeme nejprve požádat prostřednictvím Digitální a informační agentury o zablokování identifikační funkce občanského průkazu (zablokování identifikační funkce nevede ke skončení platnosti občanského průkazu) na již zmíněném telefonním čísle +420 227 023 456. A následně po návratu do České republiky nahlásit nebezpečí zneužití občanského průkazu, což povede ke skončení platnosti občanského průkazu.
NIA ID a Mobilního klíče eGovernmentu
Zneplatnění těchto prostředků vydaných Digitální a informační agenturou provedete dvěma způsoby:
I. Sami po přihlášení prostředkem na Portálu Identity občana:
- V záložce „Přihlašovací prostředky“
- zvolíte „NIA ID“/“Mobilní klíč eGovernmentu“ a
- vyberete „Zrušení „NIA ID“/“Odpojení Mobilního klíče“
II. Kontaktování oddělení Service desku Digitální a informační agentury:
Po zneplatnění nebudete moci prostředek využívat k online přihlašování ke službám kvalifikovaných poskytovatelů. Podrobný návod na zneplatnění NIA ID a Mobilního klíče jsou dostupné v uživatelské příručce v kapitolách 4.3 a 5.4.
Ostatní vydavatelé (banky - bankovní identita, CZ.NIC - MojeID a První certifikační autorita - I.CA Identita)
Kontaktujte vydavatele podle doporučených pravidel/obchodních podmínek stanovených vydavatelem při zřizování prostředku. Seznam vydavatelů je dostupný na tomto odkazu.
Jak zjistit aktivitu prováděnou s prostředkem (přihlašování, změny údajů, aktivace, zneplatnění, souhlasy s předáním údajů aj.)
Držitel prostředku může tyto informace zjistit po přihlášení prostředkem na Portálu Identity občana v záložce „Souhlasy a Historie“.
Souhlasy s poskytnutím údajů pro online služby
V části „Udělené souhlasy“ jsou uvedeny všechny trvalé souhlasy, které jste udělili pro přihlašování k vybraným online službám (v takovém případě nebudete při každém dalším přihlašování ke stejné službě dotazováni na předání údajů z registru obyvatel). Tyto souhlasy můžete kdykoliv na tomto místě odvolat.
Historie činností
V části „Historie všech činností“ jsou uvedeny veškeré provedené aktivity vztahující se k Vaší osobě a prostředkům evidovaným v Národním bodu pro identifikaci a autentizaci (Identitě občana) seřazené chronologicky dle data.
Bližší informace jsou uvedeny v uživatelské příručce v kap. 3.3.
V případě, kdy již fyzická osoba nemá přístup k Portálu Identity občana (např. již nedisponuje žádným identifikačním prostředkem pro přihlášení), může požádat Digitální a informační agenturu jakožto správce Identity občana (Národního bodu pro identifikaci a autentizaci) o sdělení auditních informací, pokud má podezření, zda nedošlo ke zneužití jeho prostředku pro elektronickou identifikaci. K tomu bude držitel potřebovat získat od vydavatele prostředku tzv. BSI (bezvýznamový směrový identifikátor), což je identifikátor, na základě kterého vedeme držitele prostředku v Národním bodu. Po jeho získání fyzická osoba zadá požadavek prostřednictvím aplikace Service Desk Manager (SDM), na webové adrese https://loginsd.szrcr.cz/ následovně:
- Přihlásí se jako občan kliknutím na tlačítko „PŘIHLÁSIT SE“
- Vybere oblast dotazu týkající se Identity občana kliknutím na tlačítko „IDENTITA OBČANA“
- Vybere kategorii služby Identity občana kliknutím na „Obecné informace pro občana“
- Klikne na „Žádost o poskytnutí informací k prostředku eID“
- Klikne na „Založit požadavek“
- Vyplní:
- identifikační údaje (jméno, příjmení, telefon, e-mail) pro zpětné kontaktování
- Do pole „BSI Identifikátor“ uvede identifikátor BSI, které získal od kvalifikovaného správce – vydavatele prostředku (bankovní identita, CZ.NIC či První certifikační autorita).
- V poli „Důvod“ vybere jednu ze situací, která nastala (Zneužití/Ztráta/Krádež/Ostatní)
- Do pole „Souhrn“ uvede “Žádost o poskytnutí informací k prostředku eID“
- Do pole „Podrobný popis“ popíše blíže požadavek, jaké údaje potřebuje prověřit.Příklad žádosti: „Z důvodu podezření na zneužití elektronického identifikačního prostředku vydaného poskytovatelem XXXXXXX žádám o informace od XX.XX.20XX do XX.XX.20XX.“
- Pokud má nějaké přílohy, které by chtěl k požadavku připojit, může tak učinit kliknutím na „zobrazit přílohy“, kde klikne na tlačítko „+“.
- Závěrem klikne na „Uložit“ v pravém dolním rohu, čím bude požadavek evidován u Digitální a informační agentury.
- Správce NIA bude žadatele kontaktovat – výsledek řešení obdrží do e-mailu, který uvedl v požadavku.
Vaše Digitální a informační agentura a identita.gov.cz